سفیر افغانستان در ازبکستان نیز عضوی شورای موسفیدان افغانی درشهر تاشکند است
امان معاشر  امان معاشر

افغانهای شهر تاشکند در روشنی راهنمایی موسفیدان نیک اندیش در یک فضای محبت و دوستی وخارج هر گونه تعصبات قومی، مذهبی ومحلی زنده گی نموده  مراسمهای ملی ومذهبی خودرا  مشترکآ برگزار و ادآ می نمایند.

شهر تاشکند  از شهرهای بزرگ اسیا مرکزی بوده از دوران حکومت شوروی سابق تا بحال میزبان جمعت بزرگی افغانی و همبستگی و محبت افغانی   تاشکند اوازه های را در سایر اجتماهای افغانی کشوراروپا ،امریکا وکاناداتوسط  مهاجرین که در شهر تاشکند زنده گی و تربیه اجتماعی دیده اند برده است.

افغانهای مقیم تاشکند کدام تشکیلات روی خط رسمی ندارند ولی مناسبات همدیگر با ضروریات حیاتی به یک عنعنه قومی تبدیل شده است. مشترک بودن مذهب ،کلچر و رسم رواج افغانها با مردم ازبکستان  و رهنمود های موسفیدان  وطنپرست افغانی و ازبکستانی رشته های  دوستی را محکمتر بسته است. استفاده از قبرستان مشترک ادای نمازدر مساجد، گرفتن فاتحه و اجرای مناسبات مذهبی وبرگزارنمودن روز های ملی ومذهبی در شهر تاشکند سازمان یافته تر وشآندارتر از همه اجتماع های افغانی در خارج وحتی افغانستان  است . در روز های عید  افغانی های تاشکند هر کدام در محل زنده گی خود همرا با برادران مسلمان ازبکستانی نماز عید را ادآ مینمایند بعد از ادآ نماز همه افغانها در یک مکان گردهم می ایند وگرامی بودن این روز را به همدیگر مبارک میگویند وغذآ های تهیه شده که به سازماندهی موسفیدان دوستداشتنی شان ترتیب شده نوش جان مینمایند . همچنان روز نوروز وهشتم مارچ روز بین الملل زنان از جمله جشن های دایمی افغانهای تاشکند بوده با اجرای کنسرت ها ودادن تحایف برگذار میشود. مهم انست هیچ یک از افغانهای تاشکند در رابطه به جمع اوری مبلغ مصرف شده نمی اندیشد همه منظم سازمانداده شده است. خبر نگار مجله نشریه زن کانادا در رابطه به رمز موفقیت  اجتماع افغانی در تاشکند صحبت مختصر با اقای محمد فاروق بره کی سفیر ونماینده فوق العاده ج.ا.ا.در ازبکستان داشته خدمت شما عزیز خواننده تقدیم می داریم.

سوال . جناب سفیر صاحب شما رمز کامیابی تانرا در همبستگی ودوستی افغانهای مقم تاشکند در کجا میدانید؟

جواب .( من بعد از 17 سال تجربه کاری ام در وزارت خارجه افغانستان بنآ به لزوم دید وزارت محترم خارجه وجناب  اقای حامد کرزی ریس جمهور افغاتستان دو سال میشود درین پست اجرای وظیفه میدارم . خوشبختانه من در کشوری امده ام مناسبات  مشترک مذهبی وکلتوری با مردمی ان  داریم و همزمان افغانهای که در شهر تاشکند مهاجر شده اند ویا کار مینمایند از قشر مترقی  جامعه ما هستند اکثریت انها در پست های رهبری حکومات گذشته  افغانستان کار نموده شایستگی ومحبوبیت خاص هموطنان خود را کمایی نموده اند که از بین همین اشخاص دوستداشنی افغانهای مقیم ازبکستان موسفیدان را تعین نموده اند که انها وطنپرستانه با کمال امانت داری در خدمت هموطنان خود شده افغانها را به وحدت اخوت وبرادری دعوت می نمایند واز مراسم مذهبی وتاریخی خود به خوبی تجلیل می نمایند و این محبت وصممیت بجای رسیده است که افغانهای مقیم تاشکند همدیگر را چون قوم واحد حص مینمایند.)

سوال نقش جناب شما در رابطه چیست؟

جواب. (من نماینده رسمی دولت افغانستان هستم وظیفه دارم با پیروی از سیاست دولت اسلامی افغانستان اجرا کننده قوانین ان در جمهوری ازبکستان باشم در پهلوی ان با افتخار عضوی شورای موسفیدان افغانها مقیم ازبکستان هستم  که زیاتر منازعات بین افغانها وبرگذاری از مراسمهای مربوط به افغانها  با  جلسه ومشوره شورای موسفیدان که در معقراین  سفارت برگذار میشود تصمیم گیری وحل میگردد  این خود مایه سرفرازی وکامیابی ماست)

اقای سفیر صاحب راجع به وظایف  تان در دولت ازبکستان که موفقیت خاص به نفع مردم ودولت ما  داشته باشد روشنی دهید.

(من اولآ افتخار بدان دارم در پهلوی موفقیت های بدست امده در سقرت جمهوری اسلامی اقفغانستان توانستم در امربسیچ شدن هموطنانم درازبکستان شورای موسفیدان را تحکیم بخشیدم تا از مشوره های سازنده انها در امر اجرای کاری ام با کمال احترام استفاده نموده معقر سفارت را  از یک اپاتمان های عمومی به تعمیر کلان که شایسته و ابرو ملی ماست تبدیل نموه انرابه خانه مشترک هموطنانم مبدل کردم . در قدم دوم برای اولین بار امر ایجاد یک باب مکتب  برای فرزندان افغانی بخاطر اموزش زبان ،مذهب وفرهنگ افغانی ما در شهر تاشکند باتخصیص مصرف ان از جناب اقای حامد کرزی  گرفتم من امید بدانم این مکتب کانون   مرکزاموزش ، حفظ وانتقال همه ثروت های معنوی ما به نسل اینده ما افغانها خواهد شد. وهمچنان دستاورد مهم در اجرای وظیفه ام راعقد قرارداد انتقال برق به افغانستان به اندازه 300 میگ وات است که قرارداد بین وزارت انرژی برق افغانستان وازبکستان به امضآ رسیده ودر ماه اکنوبر سال 2008مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و مردم عذاب کشیده شهر کابل از ان مستفید خواهد شد. سوم  انتقال محبوسین افغانی از زندان های ازبکستان که به جرم های مختلف مجازات شده بودن به افغانستان را از جمله وظایف وطنپرستانه وجدانی ورسمی خود می دانم.)

سوال. جناب سفیر صاحب . ازبکستان از جمله صادر کننده مهم مواد ضرورت اولیه در افغانستان است که در سال 2005 به اساس حصایه تخمینی 200000 تن مواد از ازبکستان به افغانستان از طریق بندر خیرتان انتقال یافته بود وسال گذشته به مراتب کمتر این رقم مال از ازبکستان به افغانستان صادر شده است این رقم  در نشست مشترک خبرنگار مجله زن وانکور کانادا با تاجران افغانی مقیم شهر تاشکند که در رستورانت اقای علی شیر برنا بتاریخ 17 جون ترتیب یافته بود اظهار شد در ان نشست پرابلم های عاید شده را ناشی از مقرره های که از طرف شما نافذ شده وعده ای از دریوران وتاجران خصوصی قادر به اجرای ان نشده می دانند. ایا به فکر شما یکی از علت ها قیمتی وقحطی در زمستان گذشته افغانستان  این نیست؟

جواب.(وظیفه  سفارت  تطبیق قانون دولت افغانستان واجرای تصامیم وفیصله های مرکز است. مطابق به فیصله مرکز ما برای وسایط که داخل افغانستان میشود به دریور ان ویزه وبه موتر ان به اساس ویزه که جز از مقرره ماست رود پاس در مقابل پول معینه صادر میکنیم که تمام شرکت ها ترانسپورت  با داشتن رود پاس فعالیت داشته  وکسانی هستند که منافع ملی ما را حیف ومیل میخواهند کنند در غیر ان شکایت بر ما نیست)

 جناب سفیر صاحب جمهوری اسلامی افغانستان.

حبیبالله نمایده شرکت خورشید در نشست با تاجران گفت( شرکت خورشید سالانه 15000 تن مواد ضرورت اولیه به افغانستان واردات دارد  سال گذشته ازبکستان مانع داخل شدن دریوران ازبکستانی به افغانستان شد و بارکشان اساسی همان تاجران خصوصی توسط دریوان خصوصی ازبکستانی که صدها موتر بارکشی به منظور کار با افغانستان دارد بودند  انها  باتعدادی دریوران افغانی که تعدادانها کم است توافق کردند موترهای انرا دراخل افغانستان نموده بعد از تخلیه دو باره به دریور اصلی موتر تسلیم می نمودند ودر بدل ان همان دریوران افغانی مزد کار خود صد دالر میگرفت وکار منظم ادامه داشت تا اینکه مقام محترم سفارت افغانستان قانون  جدید وغیر قابل تطبیق را در پیش گرفت که تاجران خصوصی نتوانست از موترهای خود در امر انتقال مواد استفاده نمایند وموتر ها غیر فعال شد. مثلآمن سه موتر بارکشی داشتم  قادر به اجرای مقرره مفام محترم سفارت نشدم این سه موتربه نامهای دریوران ازبکستانی به منظور سهولت راجستر بود همه روزه صد تن بار من را انتقال میداد انها را با نرخ های ارزان فروختم  قبل از فروش با چند تجار مواد اولیه به اشتراک اقای احمدزی معاون شورای موسفیدان افغانی  نزد سفیرصاحب رفتیم ان مقام برای ما قانون غیر قابل تطبیق را خواند مثلا دریور ازبکستانی که داخل افغانستان نمی شود باید از سفارت افغانستان در تاشکند ویزه میگرفت. دوری راه، ضایع وقت وگرفتن ویزه بدون استفاده که تنها 40 دالر به بودیجه سفارت عاید داشت درد سر های همراه اواره گی ببار اورد .دوم سفارت میگوید موتر را تنها کسی میتواند داخل افغانستان کند که عکس ان دریور باید داخل رود پاس از طرف سفارت تصدیق شده باشد.  در حالیکه سایط  شخصی دریور معین  که بتوتند داخل افغانستان شود نداشته    در نبودن وکمبودی دریور ، وار سوی هم دریوری که موافق به انتقال موتر شود باید به گرفتن رود پاس جدید به سفارت در تاشکند مراجعه کند و مقام محترم سفارت میگوید( برای این دریور رود پاس دیگر داده نمیشود بخاطر انکه اوبه رود پاس وسایط دیگری ثبت شده است) پس ما نتوانستم با هماهنگی سفارت در امر انتقال بیشتر مواد موافق شوم من فکر میکنم نادیده گرفتن چنین پرابلم انگیزه قیمتی وفجطی در پهلوی سایر پرابلم های وطن ما شده است.)

اقای سفیر صاحب انعده دریوران افغانی که به انتقال وسایط بار دار خارجی ها مشغول اند  اتهام به عیف ومیل نمودن دارای ملت نموده فرمودند( انها روزانه صدها دالر عاید دارند ومردم بیچاره ما نی)

اقای سفیر صاحب در اخیر صحبت هایش نظر به پشنهاد خبرنگار نشریه زن کانادا که قانون اخیر رود پاس و ویزه بدون استفاده برای دریوران ازبکستان قابل سگتگی های ببار اورده، راضی شدند که جریان را به مقام مرکز اخبار نمایندتا بتوانند تاجران خصوصی افغانی وموترداران دو باره دست بکار شوند ودسترخوان های هموطنان ما زیبا وپر برکت شود. خداوند بر دولتمردان ما توفیق عطآ فرماید و روی قحطی وقیمتی را از وطن عذاب دیده ما بردارد.

شهر تاشکند

 


July 14th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي